De 5 viktigaste sakerna du behöver veta om indisk affärskultur
Att ha en god förståelse för normer, värderingar och seder i Indien är avgörande för att framgångsrikt kunna göra affärer i landet. Vi går igenom de kulturella skillnader som du behöver vara medveten om när du tar dina första steg in på den indiska marknaden.


"*" indicates required fields

1. Förberedelser: en god personlig relation med din affärspartner är avgörande i Indien
Personliga relationer spelar en stor roll i den indiska affärskulturen, så det är viktigt att verkligen ta sig tid att bygga upp dessa relationer. För indier väger det tungt att ha förtroende för den person man gör affärer med. Du förväntas därför anstränga dig för att lära känna dina partners och fortsätta att investera i relationen.
Av den anledningen pratar indierna mer om personliga saker under affärsmöten än vad vi är vana vid i Europa. De kommer också att ställa fler frågor om ditt privatliv. Var inte rädd för den här typen av frågor, det kan uppfattas som oartigt och respektlöst. Försök att själv visa intresse för din affärspartners privatliv genom att ställa frågor och tacka ja till inbjudningar till exempelvis en födelsedagsfest för en av hens familjemedlemmar. Om du är på affärsresa till Indien ska du ha utrymme i ditt schema för eventuella middagar och andra aktiviteter. Här är fem tips för dig som ska på affärsresa i Indien.
2. Det första mötet: ta hänsyn till lokala seder
Innan du reser till Indien är det viktigt att du planerar alla dina möten minst en månad i förväg. Om du vill boka ett möte med någon som du inte har träffat personligen kan det vara bra om en tredje person tar den första kontakten. Om ni redan känner varandra bör du boka tid per telefon i stället för att skicka mejl, eftersom den personliga kontakten är mycket viktig även i den här typen av små möten.
Den bästa tiden för ett möte är antingen sen morgon eller tidig eftermiddag. Det är också lämpligt att bekräfta mötet veckan innan och ringa igen dagen innan du sätter dig i bilen.
Ett handslag är också det vanliga sättet att hälsa på varandra i affärssammanhang i Indien. Du måste dock ha två saker i åtanke. För det första är affärskulturen i Indien fortfarande mycket hierarkisk. Om du träffar flera personer samtidigt under ett möte ska du alltid hälsa på den äldsta personen först. För det andra, om du är man är det viktigt att du väntar tills de kvinnliga deltagarna tar initiativ till att skaka hand med dig. I Indien är det inte vanligt att män tar initiativ till att hälsa på en kvinna.
Att hälsa på någon med det traditionella “Namaste”, placera båda händerna tillsammans framför bröstet och göra en lätt bugning, är uppskattat och visar respekt för indiska seder och bruk.
På grund av den starka hierarkiska strukturen i Indien tilltalas människor alltid formellt med sin titel och sitt efternamn och du tilltalas också alltid med sir, madam eller din titel.
3. Etiketterna kring visitkort i Indien
När man träffas för första gången utbyter man vanligtvis visitkort i Indien efter det första handslaget och hälsningen. Ett visitkort innehåller alltid ditt företags fullständiga namn, yrke, titel, telefonnummer, mejl, adress och länk till hemsida.
Eftersom människor i Indien är vana vid att tilltala varandra med titlar, skadar det inte att inkludera dina egna titlar på ditt visitkort. Detta utstrålar en viss senioritet som indier är lyhörda för.
När du visar upp ditt visitkort ska du alltid visa upp kortet med texten vänd mot mottagaren så att hen kan läsa texten. Ge och ta alltid emot ett visitkort med höger hand eller med båda händerna genom att hålla kortet i ändarna.
När du får ett visitkort ska du alltid läsa vad som står på det, även om du inte förstår texten. Detta visar respekt och intresse för din affärspartner. De kommer att göra detsamma. Lägg sedan kortet i en anteckningsbok, sidofickan på din väska eller jackfickan.
4. Affärsmötet: tystnad under mötet är ett tecken på respekt
I Indien anses det artigt att komma lite sent till möten och sammankomster, men genom att komma i tid kan du få extra beröm för din punktlighet från dina indiska affärspartner. Det finns ingen strikt agenda eller något schema för mötena, så de börjar och slutar ofta sent.
Om du ska träffa flera personer samtidigt och de redan har satt sig vid konferensbordet är det bra att veta att de viktigaste personerna alltid sitter i mitten, med sina assistenter på vardera sidan. De minst viktiga personerna sitter alltid i ändarna av bordet, längst bort från mitten.
Möten brukar inledas med småprat om personliga angelägenheter och allmänt småprat. Detta är en viktig del av affärsverksamheten och bör därför inte avbrytas för tidigt. Det är därför smart att låta dina indiska partners ansvara för detta område under era första möten; de kommer att ange när affärsdelen av mötet kan börja.
Affärsmöten i Indien är alltid mycket formella och lugna tillställningar. Det är oartigt att prata högt eller peka på andra personer i rummet. Kroppsspråket är också mycket viktigt; en stängd eller aggressiv attityd, t.ex. med armarna i kors eller händerna på höfterna, bör därför undvikas.
Dessutom är tystnad ett mycket normalt och till och med viktigt sätt i Indien att visa respekt för de närvarande. Att pausa innan du svarar visar att du har lyssnat noga på din samtalspartner och tänkt igenom ditt svar.
På vissa företag är det inte ovanligt att möten avbryts och att folk tar upp sina telefoner mitt under mötet. Om det händer gäller det att behålla lugnet och inte visa irritation.
5. Förhandlingar är en långsiktig affär i Indien
Eftersom förtroende spelar en viktig roll när man gör affärer i Indien bör du inte förvänta dig att kunna avsluta en affär under ert första möte. I Indien spelar både köparen och säljaren en viktig roll i förhandlingarna och båda måste se till att de kommer fram till ett lämpligt avtal. Därför sker förhandlingar i Indien i flera omgångar och att avsluta en affär ses som en långsiktig angelägenhet.
Om indierna säger “ja” till ditt förslag ganska tidigt i förhandlingarna betyder det därför inte att ni har en överenskommelse. Det betyder bara att de lyssnar på dig och är intresserade. I Indien är allt förhandlingsbart, så var beredd på aggressiva förslag och stor press från din affärspartner. Låt dig inte skrämmas av detta utan ta dig tid att hitta en kompromiss punkt för punkt. Att indier ofta intar en tuff position i början av en förhandling betyder inte att de inte är rimliga.
