Marknadsinträde i Indien: är det bäst att starta med en återförsäljare, distributör eller agent?
"*" indicates required fields
Indien erbjuder många intressanta möjligheter för europeiska företag, det finns också många utmaningar för att lyckas göra bra affärer i Indien. För ett framgångsrikt marknadsinträde i Indien är det avgörande att ha en lokal partner med bra marknadskunskap. Men hur vet man om man ska välja en återförsäljare eller distributör, agent eller partner? Här nedan kan du läsa om de olika lösningarna för att du ska kunna hitta rätt för just ditt företag.
Vad är denna agent?
En agent är en företrädare för ditt företag i Indien, men kräver att du säljer dina produkter som inte är ägda av varorna. En agent får över det allmänna en kommitté för ett antal köpta produkter på grundval av kontraktet som han vet att sluta. I många fall fungerar agenten inte exklusivt för en extern kund, eftersom det kan leda till permanent etablering. Om du inte vill att din agent också för andra företag arbetar, till exempel för att du vill skydda din intellektuella ägodel, måste du skydda en egen enhet i Indien för att sätta en agent i tjänst treedt. Det finns inga risker för ett permanent etableringsställe och de tillhörande höga boetes.
En fördel för att arbeta med en agent, är att du alltid äger din produkt som är direkt till den indiska kund som säljs på plats för en distributör. Dessutom har agenter ofta en bra överblick i din sektor i ett välkänt segment av marknaden för din produkt som är bäst säljs, eftersom de också ser till andra företag inom samma sektor. Verken med en agent betyder att det är mycket som tas av det europeiska företag kvar, såsom importhantering, hantering av försäkringskrav, internationell logistik, internprissättning, registreringar, etc. Agenten är bara ansvarig för lagring, försäljning, logistik inom Indien och fakturering.
Vad delar de ut?
En distributör köper dina varor för denna sedan till storhandel, detaljhandel för konsumenter som säljer i den region där de är aktiva i Indien. Distributörer arbetar alltid med en portfölj till olika företag inom olika sektorer. vi kan erbjuda både kompletterande och samstämmiga produkter och erbjuda vanliga tjänster på försäljning. De tjänar pengar genom en marginal till produktpriserna till att lägga till. Distributörer erbjuder en mängd olika tjänster och agenter, eftermarknadstjänster, teknisk support och kunskapslogistik i landet.
Om du har tre saker som du i efterhuvudet måste du ha en plan för att leta efter en lämplig distributör: – Tio första kan ingen distributör som du kan erbjuda landliga erbjudanden i Indien, därför är det land som är stort och dykare. Välj din första distributör därför för din viktigaste plats/Indiasiska staten. Sådra dina affärer där du kan rulla, kan du gå till distributörer i andra viktiga regioners land om dina aktiviteter vidareutvecklas. – Punkt två är distributörens uppmärksamhet för din produkt. Eftersom distributörer med flera företag och produkter arbetar, har du inte prioriterat automatiskt. Europeiska produkters dalar i Indien är ofta högt, under hela segmentet, vilket betyder att det finns mindre köpta inkomster för lagerförsäljare. Europeiska företag går därför ofta mot ett problem med distributören men det är lite tid och svårt att få en produkt att sluta och fler produkter som går ut i massor. – Till slot, måste europeiska företag ta hänsyn till att marknadsföringen inte är en uppgift som den indiska distributören kan ta. Helemaal är du en högvärdig teknisk produkt som erbjuder stor kunskap om din sektor och produktfråga. Eftersom distributörer ofta är aktiva inom olika sektorer, är det inte fullständigt kunskap om din distributör som är verksamt inom olika sektorer, men träffade experter på detta område som arbetar tillsammans. Läs mer om hur du skapar en framgångsrik, indisk marknadsföringsstrategi.
Vad är återförsäljaren?
En återförsäljare valt mellan en distributör och agent i. Det är någon som är en produkt för sitt företag som säljs, som finns i lager och sedan säljs kunden. De ses ofta som en mellanperson mellan distributören och kunden och kommer att vara erkända säljare av specifika varor i en viss sektor. En återförsäljare har, i motsättning till en distributör, väl den tekniska kunskapen i huset om din produkt som kan köpas och säljas. Återförsäljaren lägger ofta en extra, hög marginal till priset på din produkt tå, vad är för att du kan se till att du själv marknadsför priset. Vi säljer företag därför till de första stegen på den indiska marknaden för att söka efter en lämplig distributörsagent.
Kan det också göra själv?
Att själv starta utan partner i Indien är också en alternativ, men det är väl det mest utdagende. Det betyder att du direkt måste göra ett eget företag, logistik, försäljning och försäljning i Indien. I och med att vi inte har något över alla delar av kärnverksamheten måste du reglera som tillstånd, avgifter, regelverk för personal, etc. Det är ontzettend sist om detta att göra utan lokal kunskap om marknaden och affärsverksamhet i Indien i det allmänna.