Outsourcing av IT till Indien: så kan det gynna ditt företag
"*" indicates required fields
En välfungerande IT-avdelning är en viktig del av alla företag, särskilt nu när arbete på distans har blivit vanligare och molntjänster har blivit allt viktigare. I Europa råder det dessutom en stor brist på lämplig IT-personal om cirka 30%. Och de IT-experter som finns är ofta dyra. Därför kan outsourcing av IT till Indien gynna ditt företag. Indien har den största IT-arbetsmarknaden i världen och det är här du kan hitta och rekrytera kompetenta och erfarna IT-proffs.
Indien är en av världens största outsourcingmarknader och står för cirka 65% av all outsourcad IT och FoU (forskning och utveckling). Satish Tripathi, IT-chef för Maier+Vidorno, IndiaConnecteds partner i Indien, berättar om sex skäl till varför ditt företag bör outsourca er IT-avdelning eller FoU-team till Indien:
1. En stor talangpool av utbildade IT-experter
Indien har en av världens största talangpooler. Varje år tar cirka en och en halv miljon studenter examen från Indiens främsta tekniska universitet, ivriga att få ett jobb hos ett utländskt multinationellt företag. Att bli webb- eller mobilapputvecklare är ett av de mest populära karriäralternativen bland unga indier. Den stora tillgången på dedikerade och utbildade offshore-utvecklare i Indien gör att man på kort tid kan få igång ett IT- eller FoU-team. Dessutom är indiska IT-proffs utbildade i de senaste tekniska lösningarna och applikationerna, som fortfarande anses vara utmanande på andra platser i världen. Indien tar lead både vad gäller outsourcing och att implementera de senaste teknologitrenderna
2. Outsourcing i Indien är ett budgetvänligt alternativ
Kostnadsfrågan är ofta den avgörande faktorn för att välja outsourcing och kanske den mest lockande faktorn för att etablera en IT-avdelning i Indien. Utvecklingskostnaderna i Indien är 30-35% lägre än i USA och Europa. Den genomsnittliga timlönen för en indisk IT-specialist varierar, beroende på kunskap och erfarenhet, mellan 15 och 35 euro per timme. Detta är betydligt lägre än lönerna för utvecklare i Sverige och resten av Europa, som ligger på 85 till 125 euro per timme. Genom att outsourca IT eller FoU till Indien kan ditt företag alltså spara upp till 65 % av era driftskostnader.
3. Pålitlighet och höga kvalitetsstandarder
Företag i Indien som tillhandahåller outsourcingtjänster levererar högkvalitativt arbete som uppfyller alla internationella standarder. Indiska outsourcingföretag arbetar med:
- Capability Maturing Model (CMM), som utvärderar mjukvaruutvecklingen i en organisation. CMM skiljer mellan fem mognadsnivåer. Nivå 1 är dåligt eller inte alls utvecklad och nivå 5 indikerar att utvecklingsprocessen går som en väloljad maskin. Mer än 75% av de globala CMM nivå 5-certifierade företagen finns i Indien.
- Internationella standardiseringsorganisationen (ISO 9000), som garanterar kvaliteten på design, utveckling, produktion och installation. Indien har flest ISO-9000-certifierade programvaruföretag i världen.
- Total Quality Management (TQM).
- Kvalitetscertifiering enligt Sex Sigma, metodik för förbättringsprojekt
- Customer Operations Performance Centre (COPC) som säkerställer leverans av kvalitetsprogramvara inom utsatt tid.
Med ovanstående standarder och certifieringar kan du som företag vara säker på att ett indiskt IT- eller FoU-team tillhandahåller dina lösningar med europeisk kvalitet.
4. Bra kommunikation är nyckeln till framgång inom outsourcing
God kommunikation är avgörande för en framgångsrik start i Indien. Och det finns ingen anledning till att kommunikationen mellan ditt kontor i Sverige och IT- eller FoU-teamet i Indien påverkas av att outsourca. Engelska är ett av huvudspråken i Indien, så det finns inga språkbarriärer – Indien är det största engelsktalande landet i världen. Dessutom är systemen för onlinekonferenser väletablerade efter pandemin. Det tyska IT-företaget Optanium har till exempel inte sett en enda anställd från sitt FoU-team lämna företaget på sju år tack vare det starka förtroendeband som det tyska moderbolaget har kunnat bygga upp på distans med sina anställda i Indien.
5. När du outsourcar till Indien kan du utnyttja tidsskillnaderna till din fördel
Indien har tidszonen ‘IST’ som ligger 3.5 timmar före den centraleuropeiska tidszonen ‘CET’. Detta betyder att ett team i Indien kan lösa problem innan de påverkar era europeiska medarbetare eller användare. Det i sin tur leder till större effektivitet, högre produktivitet och mer utrymme för att fokusera på viktiga uppgifter. Det nederländska företaget ARS Traffic & Transport Technology, en ledande marknadsaktör inom tekniska trafiklösningar, har av denna anledning haft en FoU-anläggning i Indien i tjugo år. Förutom programvaruutveckling styrs sektionskontrollsystemen och matrisskyltarna längs de nederländska motorvägarna från det indiska ARS T&TT-kontoret. “Om ett system går sönder kan vi reparera systemet innan rusningstiden börjar, tack vare tidsskillnaden”, berättade VD Jan Linssen för oss tidigare vid en intervju.
6. Stöd från Indiens regering
IT-industrin är en av de största sektorerna i den indiska ekonomin och sysselsätter majoriteten av den unga arbetskraften i landet. Den indiska regeringen har därför utformat sin politik för att ge denna bransch utrymme att växa. Med initiativ som ‘Digital India’, som syftar till att digitalisera landets teknologi överlag, försöker regeringen att locka utländska investeringar till denna sektor ännu mer. Därför kommer du inte att ha några större problem med rättsliga eller skattemässiga restriktioner.
Hoppa in i det nya, hybrida arbetssättet – nu är det dags att outsourca:
Många företag försöker orientera sig igen efter pandemin, vilket medför både ekonomiska och arbetsrelaterade utmaningar. Att göra nedskärningar inom IT är faktiskt omöjligt i denna tid av hybridarbete, och därför är outsourcing av intern IT en lösning som kan spara mycket pengar. Med våra nya sätt att arbeta är fysiskt avstånd inte längre ett stort hinder för att arbeta med ett IT-team på distans.