Det här bör du veta om den indiska konsumentens köpkraft
"*" indicates required fields
Indien är en av världens snabbast växande konsumentmarknader, men vad betyder det för ditt företag? Hur stor andel av den indiska befolkningen tillhör egentligen din målgrupp? Och hur stor är den potentiella kundbasen för dina produkter eller tjänster?
Svaret på den frågan och vilken köpkraft de indiska konsumenterna har beror helt på vilken bransch du verkar i och vilken typ av produkter du erbjuder. Generellt så finns det dock några antaganden vi kan göra:
- Å ena sidan ser vi att den stora majoriteten av Indiens nästan 1,4 miljarder människor är unga och fattiga och saknar tillräcklig köpkraft för att köpa avancerade, europeiska produkter. Genexis, den europeiska marknadsledaren inom fiberoptiska modem, fick också erfara detta. Deras modem var alldeles för avancerade för den indiska konsumenten, så de byggde en specialmodell.
- Å andra sidan växer den indiska medelklassen, vilket ökar efterfrågan på bättre produkter. Den indiska medelklassen anser ofta att utländska produkter är av bättre kvalitet, och detta skapar möjligheter för internationella företag som det nederländska klädmärket Scotch & Soda. De öppnade 8 butiker i Indien på 3 år och riktar sig mot den snabbt växande medelklassen online via sin e-handelsplattform.
Denna bild av den indiska marknaden ger en bättre förståelse för vad man kan förvänta sig och hur man bäst betygsätter sin produkt eller tjänst:
Den övre delen av den indiska marknaden
Inom vissa sektorer i Indien finns det ingen high-end-marknad, men för andra, som till exempel mode och elektronik, finns det en stor marknad. Dessa konsumenter finns ofta i och omkring de största städerna, som Delhi, Mumbai och Bangalore, men de kan inte alla grupperas under samma köpprofil.
I Indien är det viktigt att ha en specifik, regional strategi för att kunna sälja framgångsrikt. Det innebär att man inom detta segment i princip måste utgå från en liten, exklusiv grupp av konsumenter. Många företag tror att de kan komma runt den regionala strategin genom att helt fokusera på e-handel. Ett smart drag med tanke på Indiens snabba digitala utveckling.
Som entreprenör måste man dock ta hänsyn till de strikta regleringarna på området. Det är exempelvis i dagsläget fortfarande inte möjligt för utländska företag att sälja online direkt till indiska konsumenter.
Det indiska mellansegmentet
Många europeiska företag har en idé om att de kan erbjuda sina högteknologiska, europeiska produkter även i det växande mellansegmentet. Men när de väl har kommit in på marknaden upptäcker de att den indiska medelklassen fortfarande har en mycket lägre köpkraft än på andra håll.
I första hand är det därför smart att lämna detta segment utanför beräkningarna ett tag och så småningom, när du har startat i det högre segmentet, börja fundera på hur du kan anpassa din produkt för att bättre passa behoven och prisnivån i det indiska mellansegmentet. Om du börjar fokusera på mellansegmentet utöver det övre segmentet kan du tredubbla din försäljningsmarknad på kort tid.
Workshop: Marknadsinträde i Indien
Att börja exportera till Indien kan vara en utmaning för europeiska företag som inte är så bekanta med landet. IndiaConnected hjälper varje år över 100 företag med deras verksamhet i Indien. Vi arbetar med lokala experter inom alla sektorer och kan därför hjälpa dig att utforma en framgångsrik marknadsstrategi för ditt företag i våra skräddarsydda workshops:
- Vi ger dig mer insikt i vad som krävs för att du ska kunna ta dig in på den indiska marknaden.
- Du får värdefull feedback på din nuvarande Indienstrategi från oberoende experter.
- Expertis inom alla områden: försäljning, tillverkning, juridik, skatt, finans, leveranskedja, rekrytering etc.
Vår workshop varar vanligtvis ca 2 timmar. Våra experter kommer att arbeta tillsammans med dig för att utforska din fråga och formulera möjliga svar och strategier. Efteråt får du en rapport.