Havsbaserad vindkraft i Indien tar fart
"*" indicates required fields
Vid 2030 vill Indien att hälften av landets energi produceras från fossilfria energikällor.
Därför satsar Indien nu stort på havsbaserad vindkraft. Under de kommande åren planerar landet att installera 140 gigawatt (GW) vindkraftskapacitet (USA hade under 2022 144 GW i vindenergi). Detta innebär enorma möjligheter för europeiska leverantörer, säger vindkraftsexperten Alok Kumar, direktör på konsultföretaget DNV GL i Indien.
Första anbudsförfarandet för havsbaserad vindkraft i Indien
Indiens energiministerium (MNRE) genomförde Indiens första anbudsförfarande för leasing av områden för havsbaserad vindkraft i juli 2023.
Anbudet omfattar fyra områden i Mannarbukten, utanför kusten i den indiska provinsen Tamil Nadu. Alla fyra områden erbjuder plats för 1 GW vindkraftverk. Om ett energibolag vinner upphandlingen kommer det att få undersöka havsbotten, etablera en vindkraftspark och sälja elen direkt till kunderna.
Indien har hittills främst fokuserat på landbaserade vindkraftsprojekt, eftersom det krävdes justeringar i de olika indiska delstaternas regelverk för att tillåta havsbaserade projekt. Därför har Indien varit långsamt när det gäller att utveckla havsbaserade vindkraftsprojekt, trots att landet har en kustlinje på 7600 km och en betydande potential för att bygga havsbaserade vindkraftsprojekt.
Indien är ambitiöst när det gäller grön energi
Medan Indien redan idag genererar 39,2 GW med landbaserade vindkraftverk och planerar att fördubbla den kapaciteten fram till 2027, var det först i 2023 som utvecklingen av havsbaserad vindkraft tog fart. “Den här regeringen är fast besluten om att utveckla vindkraft”, berättar Alok Kumar, landschef i Indien för DNV GL för IndiaConnected. “I samarbete med EU har Indien under de senaste fem åren, genom konsortiet Facilitating Offshore Wind in India (FOWIND), upprättat en färdplan för utvecklingen av havsbaserade vindkraftsparker längs kusterna i delstaterna Gujarat och Tamil Nadu. På grund av detta samarbete finns det ett stort intresse för europeiska företags kunskaper och färdigheter.”
Statligt stöd för vindkraft
Eftersom havsbaserad vindkraft i Indien är mer än fyra gånger dyrare än landbaserad vindkraft, kommer centralregeringen i New Delhi att subventionera utvecklingen av havsbaserad vindkraft. När det gäller landbaserad vindkraft ändrade den indiska regeringen sin policy i 2017. Innan dess tecknade den indiska regeringen ett avtal med en kraftleverantör om att köpa el till ett fast pris under en viss period (Power Purchase Agreement). Nu måste parterna delta i en anbudsinfordran för att bygga en vindkraftspark och den part som erbjuder el till det lägsta priset vinner. Denna policyförändring orsakade till en början tumult på marknaden, stagnation av nya projekt och försvinnandet av små marknadsaktörer. “Vid det här laget är galenskapen över”, säger Kumar. “Utvecklingen av nya landbaserade vindkraftsparker har tagit fart. Elpriset som initialt halverades har nu stabiliserats på 75 procent av prisnivån.”
Kunskap från Europa
Genom samarbetet med EU, säger Kumar, kommer havsbaserade vindkraftsparker i Indien att utformas enligt europeisk modell. “Produktionen av vindkraftverk kommer att ske helt och hållet i Indien, men kunskapen måste komma från Europa. Så det finns många möjligheter för europeiska parter som är aktiva i kedjan. Vissa europeiska parter har länge uppmärksammat detta. Ta Fugro, till exempel. I den förberedande fasen har de kartlagt den indiska havsbotten för att avgöra var vindkraftverk kan placeras på ett säkert sätt. Men ännu är det inte alla aktörer som tar den indiska marknaden på allvar. Jag förväntar mig att det kommer att förändras mycket nu.”