GST-nummer i Indien: detta bör du veta om skatt på varor och tjänster
"*" indicates required fields
Alla som gör affärer i Indien kommer att behöva ta itu med frågan om GST-nummer. GST står för Good and Services Tax och är den indiska versionen av VAT. GST introducerades i 2017 för att göra landets komplicerade skattesystem lite mer hanterbart. Trots att det blivit betydligt enklare att göra affärer i och med Indien, så kan GST-skatten fortfarande vara en utmaning för europeiska företag som startar sin verksamhet i Indien. I denna artikel förklarar vi hur skatten fungerar och hur det kan påverka dig som utländsk företagare i Indien.
Det gamla indiska GST-skattesystemet bestod av en mängd indirekta skatter, punktskatter och tilläggsavgifter som togs ut inte bara på nationell nivå, utan även på delstatsnivå och till och med på stadsnivå. En viktig skatt som togs ut av de indiska delstaterna var mervärdesskatten (moms), men det fanns ingen fast nationell skattesats för den.
Delstaterna bestämde själva vilken moms som skulle tas ut för en produkt, vilket resulterade i mycket byråkrati för företagen. Dessutom krävde försäljning mellan delstater att en statlig skatt (Central State Tax, CST) betalades till den nationella regeringen, vilket ytterligare underströk fragmenteringen av det gamla skattesystemet. Alla dessa olika skatter från olika indiska regeringar ledde till en vattenfallseffekt och gjorde skatteflykt och korruption relativt enkelt. De indiska skattemyndigheterna förlorade stora intäkter på grund av detta. Det fanns ett stort behov av förändring.
En centraliserad försäljningsskatt
2017 fick Indien en centraliserad försäljningsskatt, med införandet av den nya GST-skatten. Den förenar alla skatter efter produkttyp och tas ut på nationell nivå i New Delhi. Det finns fem skattesatser, från 0% till 28%, under vilka varor och tjänster är indelade i 1211 kategorier. Enligt GST-systemet tas skatt ut vid varje tidpunkt då värde tillförs produkten och en försäljning sker. Detta gäller fram till den slutliga försäljningen till kunden. Här är ett förenklat exempel:
Även om skatten tas ut vid varje försäljning finns det ingen vattenfallseffekt i GST-systemet. Eftersom skatten endast tas ut på det mervärde som tillförs i varje steg och inte på produktens totala värde. I fallet med kakor skulle det fungera så här:
Dessutom är GST en destinationsbaserad skatt. Det innebär att om en produkt tillverkas i delstaten Andhra Pradesh, men säljs i Karnataka, går hela skatten till Karnataka. En stor förbättring jämfört med det tidigare systemet där skatt måste betalas i varje steg till en annan myndighet.
Fördelarna med ett GST-nummer
Listan över fördelarna med en centraliserad försäljningsskatt är lång. För det första förenklar GST kraftigt Indiens otympliga skattesystem. Dessutom gör GST det möjligt att effektivt göra Indien till en inre marknad där fri rörlighet för varor mellan delstaterna blir en realitet.
Detta gör det möjligt för företag att organisera sin distribution från ett centralt rikstäckande lager – och inte behöva inrätta det separat i varje delstat. Dessutom blir skatteflykt svårare, vilket ökar intäkterna för den indiska statskassan. Ovanstående fördelar leder i sin tur till positiva makroekonomiska effekter: det blir lättare att göra affärer i Indien, (utländska) investeringar ökar, den indiska regeringen kan själv investera mer och den indiska ekonomin kommer att växa snabbare.
Men GST har även nackdelar
GST är inte perfekt bara för att den för samman skatter till ett centraliserat system. Det finns nämligen 38 olika GST:
- en separat GST för alla 29 stater (SGST),
- en separat GST för de sju “union territories” (UTGST),
- en federal GST (CGST),
- och en integrerad GST (IGST) för leveranser av varor och tjänster mellan stater.
Trots att GST-systemet ska eliminera vattenfalls-effekten och därmed sänka priserna på produkter, så har vissa produkter blivit märkbart dyrare. Till exempel, ända sedan lanseringen av den nya skatten, så omfattas produkter som shampoo och deodorant plötsligt av en högre skattesats.
Vad betyder det att ha ett GST-nummer för dig som svensk företagare i Indien?
Alla internationella företag som vill starta en egen filial, ett joint venture eller annan typ av säljorganisation i Indien kommer behöva betala GST. För att kunna betala denna skatt, kommer du behöva ett PAN-nummer och måste registrera hos GST-portalen där du kommer få ditt unika GST-nummer, “GSTIN code”. Via denna portal måste du lämna in och betala en skatteblankett varje månad.
Internationella företag som bara exporterar till Indien måste knappt hantera skatterna. Men det är viktigt att förstå hur GST-skatter påverkar den indiska distributören eller importör som du jobbar med.
GST är en av Indiens viktigaste skatter, förutom bolagsskatt och andra skatter såsom Minimum Alternate Tax (MAT), Dividend Distribution TAX (DDT), tullavgifter och punktskatter.