Ga naar hoofdinhoud

Export till Indien: en steg-för-steg-strategi

Våra experter
Deepmala Datta
Deepmala Datta Head of Business Development
Maarten van der Schaaf Head of BD Netherlands & Belgium
Missnöje med e-böcker i Indien
Guide för framgångsrik försäljning i Indien
Ladda ner e-bok
Prenumerera på vårt nyhetsbrev

"*" indicates required fields

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Dela denna artikel

Grattis, du har fått din första indiska kund! Exporten av dina produkter till Indien kan börja. Men hur gör du det på ett smart sätt och vilka praktiska saker bör du tänka på?
Läs vår steg-för-steg-strategi!

Stappenplan voor export naar india

1 . Vilka dokument behöver du för att kunna exportera till Indien?

Den indiska tullen har olika dokumentkrav beroende på vilken typ av produkt du vill exportera, men det finns tre standarddokument som alltid krävs:

Registreringsbevis (Bill of Entry)

Ett registreringsbevis, Bill of Entry, ger information om den exakta beskaffenheten, kvantiteten och värdet på de varor som har landat eller förts in i landet. Om varorna förtullas via EDI-systemet (Electronic Data Interchange) lämnas ingen formell tulldeklaration in eftersom den genereras i datasystemet. Importören måste dock lämna in en fraktdeklaration för handläggningen av klareringen av varorna.

Om fraktsedeln lämnas in utan att använda EDI-systemet måste importören lämna in styrkande handlingar, inklusive ursprungsintyg, kontrollintyg, växel, handelsfaktura/packningslista. När varorna har anlänt undersöker och bedömer tulltjänstemännen informationen i registreringsbeviset och matchar den med de importerade varorna. Om det inte finns några oegentligheter utfärdar tjänstemännen en ”pass out order” som innebär att de importerade varorna tullklareras.

Handelsfactuur/Paklijst

Handelsfakturan är ett försäljningsavtal som utfärdas av exportören till importören. Den hjälper tullen att fastställa värdet på varorna för att bestämma det skattebelopp som ska betalas. En del av fakturan är packlistan, en specificerad lista med information om varorna, som måste innehålla följande:

  • Beskrivning av varorna
  • Mängd och vikt
  • Antal kollin
  • Typ av förpackning (pall, låda, kista etc.)
  • Markeringar och siffror
  • Transportföretagets namn
  • Exportdatum
  • Exportlicensnummer
Fraktsedel / Airway Bill

Detta är det viktigaste dokumentet i fraktprocessen för exportörer. En fraktsedel är ett viktigt juridiskt bindande dokument som bland annat anger typ, kvantitet och destination för de varor som transporteras, samt uppgifter om avsändare, transportör och köpare/mottagare. För smidig transport av varor från ursprung till destination och snabb tullklarering måste exportören erhålla en korrekt och fullständigt fraktsedel från rederiet/speditören och skicka det till importören.

Av erfarenhet vet vi att de indiska myndigheterna ibland kommer med nya, okända krav. Därför råder vi exportörer att samarbeta med en erfaren indisk importör och/eller tullklarerare. Första gången du exporterar en produkt måste du också vara extra uppmärksam på varubeskrivningen och HS-koden. Den första registreringen används av den indiska tullen som referens för framtida liknande försändelser. Om din produkt av misstag hamnar i en annan klassificering (med högre importtullar) kan du inte längre ändra detta.

2. Hur importerar man tillfälligt en försändelse till Indien?

Om du googlar på de dokument som krävs för tillfällig import till Indien kommer du snabbt att stöta på ATA-carneten. Men var medveten om att ATA-carneten från handelskammaren endast ger dig möjlighet att tillfälligt importera utställningsmaterial till Indien. Ytterligare dokument krävs för professionell utrustning, varuprover, posttrafik och transitering av varor. Det görs också skillnad mellan tillfällig import av t.ex. en maskin (i demonstrationssyfte) och import av råvaror för bearbetning till en halvfabrikat eller slutprodukt som är avsedd för export. Våra lokala experter är alltid uppdaterade om den senaste utvecklingen och vet exakt vad du behöver för att få in dina produkter i landet utan krångel.

3. Vilka handelshinder finns det i Indien?

Förutom de höga importtullarna finns det även ett importförbud eller strikta regler för vissa produktgrupper. Utländska produkter måste i allt högre grad ha en BIS-registrering.

4. Vilka är importtullarna och importavgifterna för min produkt i Indien?

Indien tillämpar relativt höga importtullar. I genomsnitt ligger tullarna på mellan 27 och 30 procent. Tullarna är ännu högre för alkohol, bilar och andra lyxprodukter. Å andra sidan är vissa medicinska produkter och många livsmedelsprodukter (delvis) befriade från importtullar. När du säljer varor till den indiska regeringen och till femstjärniga hotell är de vanligtvis också befriade från importtullar. De höga importtullarna gör att det kan vara intressant att etablera en egen fabrik eller produktionsanläggning i Indien eller att lägga ut produktion för den indiska marknaden på en indisk part.

 5. Vilka krav måste förpackningar uppfylla i Indien?

Alla färdigförpackade konsumentvaror (livsmedel och icke-livsmedel) måste förses med en importetikett vid importtillfället med följande information:

  • Namn och address av importören
  • Produktnamen eller produktbeskrivning
  • Nettoinnehåll eller kvantitet (uttryckt i det metriska systemet: milliliter, liter, gram eller kilo)
  • Import- och tillverkningsdatum
  • MRP: Maximum Retail Price, högsta detaljhandelspris. (Detta är det konsumentpris inklusive alla skatter som produkten får säljas för till konsumenten).
  • Särskilda krav gäller för vissa produktgrupper, t.ex. livsmedelsprodukter.