Ga naar hoofdinhoud

Olika indiska delstater: Skillnader i hur du gör affärer

Våra experter
Nirali Varma
Nirali Varma Head of Cross Cultural Business
Missnöje med e-böcker i Indien
Guide om tillverkning i Indien
Ladda ner e-bok
Prenumerera på vårt nyhetsbrev

"*" indicates required fields

Dela denna artikel

Indien är nästan lika stort som EU och har mer än dubbelt så många invånare. Då är det inte så förvånansvärt att det finns enorma skillnader mellan olika indiska delstater vad gäller språk, demografi, politik och ekonomisk tillväxt. För att ha en framgångsrik start på företagandet i Indien är det därför viktigt att beakta alla olika skillnader när man skapar sin affärsplan. För det som funkar i Gujarat funkar inte automatiskt i Västbengalen.

Bild via Harvard Business Review

De regionala skillnaderna mellan indiska delstater

För att ett europeiskt företag ska lyckas i Indien, måste man vara medveten om landets stora regionala skillnader. Indien är en fragmenterad marknad med stora och ofta underskattade regionala skillnader i språk, kultur, infrastruktur och välstånd – faktorer som påverkar den regionala affärskulturen.

Indiska delstater är därför mer jämförbara med enskilda länder än med exempelvis svenska län. Så har exempelvis Indiens mest befolkade delstat Uttar Pradesh lika många invånare som hela Brasilien och den södra indiska delstaten Tamil Nadu har en ekonomi lika stor som Ungerns.

Det finns också stora demografiska skillnader mellan delstater i Indien. Södra Indiens befolkning exempelvis är äldre, har större tillgångar och är mer utbildade än resten av landet. Norra Indiens befolkning å andra sidan är yngre och relativt fattig. I norra Indien talar man huvudsakligen Hindi, medan man i södra Indien föredrar att kommunicera på engelska eller deras regionala språk, såsom Kannada eller Malayalam.

Den tyska livsmedelsgrossisten Metro märkte efter deras start i Indien att det var stora regionala skillnader mellan vilka livsmedel som kunderna handlade. De valde därför att justera sitt sortiment utefter de lokala behoven och produkterna. Det är logiskt när man tänker efter – i Spanien har man nog också andra preferenser än i Finland.

“METRO upptäckte att det är stora skillnader mellan livsmedlen som kunderna i olika regioner i Indien la i sin kundvagn”

— Mark Alexander Friedrich, METROs chef för internationella frågor.

Gör affärsplaner för delstater i Indien – inte bara en för hela landet

Noggrann marknadsundersökning är ett måste för en bra start i Indien. Regionala skillnader utgör inte bara hinder, utan kan också erbjuda möjligheter beroende på din sektor och produkt. De sydvästra delstaterna i Indien, såsom Maharashtra och Karnataka, är lämpliga baser för tekniska branscher som fordons- och verkstadsindustrin samt för outsourcing av IT- och forsknings- och utvecklingsteam.

De norra delstaterna, som Punjab och Haryana, bland andra, har blomstrande jordbrukssektorer, vilket skapar möjligheter för livsmedelsbearbetning och industrier för förnybar energi. Att starta i den rätta regionen är alltså av allra största vikt för att sälja din produkt i Indien. Europeiska produkter hamnar nästan alltid i det högsta marknadssegmentet i Indien, så det är smart att börja i de regioner där människor har tillräckligt höga inkomster och det finns en verklig efterfrågan på en mer exklusiv, dyr produkt.

“Att betrakta Indien som ett land och arbeta med endast en distributör eller partner är ett av de vanligaste misstagen som europeiska företag gör i Indien”, säger Klaus Maier, VD för Maier + Vidorno, IndiaConnecteds partner i Indien.

“I Europa skulle du inte heller be en italiensk distributör att bygga upp ditt nätverk i Norge. En indisk partner eller distributör som är verksam i en viss delstat har bara ett bra nätverk där och kommer inte att lyckas med att framgångsrikt utöka försäljningen till andra delstater. De som tar Indien på allvar börjar därför med cirka fyra dedikerade, lokala chefer eller distributörer som förstår din produkt och den regionala marknaden väl. Med hjälp av dem kan marknaden kartläggas och logistiknätverket byggas upp, vilket är en av de största utmaningarna för internationella företag i Indien. På så sätt kan den indiska marknaden erövras steg för steg, framgångsrikt.”

 

Missnöje med e-böcker i Indien