E-handel i Indien
År 2030 kommer Indien att vara världens näst största online-konsumentmarknad med 600 miljoner shoppare.
Vill du veta mer? Kontakta ossE-handeln i Indien har vuxit lavinartat under de senaste åren, delvis på grund av pandemin och även spridningen av smartphones i landet, som ger användarna tillgång till internet. En annan faktor som driver tillväxten är den ökade urbaniseringen, som leder till större bekvämligheter med online shopping i ett annars hektiskt liv. År 2021 köpte 289 miljoner människor i Indien varor och tjänster online.
Indien är därför en av de mest populära destinationerna för e-handel i världen. Stora internationella aktörer som Amazon, Walmart och Apple har satsat stort på den indiska marknaden – och Amazon är nu ett av Indiens tre största e-handelsföretag. Dessutom bidrar statliga initiativ som Digital India, Skill India, Start-up India och Make in India till e-handelssektorns tillväxt i Indien.
Den indiska e-handelssektorn visar sig vara en källa till innovativa affärsmodeller och tekniska lösningar. Enkla betalningsalternativ, snabba leveranser och enkla returer driver indiska kunder bort från galleriorna och mot onlinebutiker.
Marknadsstatistik över e-handelssektorn i Indien
- Indien är den snabbast växande e-handelsmarknaden i världen. År 2024 kommer den att uppgå till 111 miljarder dollar och 2026 till 200 miljarder dollar.
- I Indien står e-handeln för 25% av den totala detaljhandelsmarknaden och förväntas öka till 37% år 2030.
- Livsmedelssegmentet på nätet i Indien förväntas nå 28 miljarder dollar år 2024, en ökning från 2 miljarder dollar 2019.
-
Indien har den tredje största gruppen onlinekonsumenter i världen, 140 miljoner; bara Kina och USA har fler.


Tillväxtfaktorer för den indiska e-handelssektorn
-
Antalet internetanvändare i Indien har ökat från 4 % av befolkningen 2017 till 50 % 2024. Det är nästan en miljard människor.
-
Antalet internetanvändare kommer att fortsätta att öka på grund av fallande priser och en ökning av antalet smartphones.
-
Många indier, både i och utanför storstäderna, upptäckte under pandemin hur bekvämt det är att handla på nätet, vilket har lett till en bestående förändring i deras köpbeteende.
-
Prismedvetna indiska konsumenter ser fördelarna med e-handel, såsom shopping dygnet runt, enklare prisjämförelser och ett större utbud av varor.
-
Det blir allt lättare för e-handlare att leverera produkter till avlägsna platser. Detta beror på de stora statliga investeringarna i år på 780 miljarder USD i landets infrastruktur.

Intressanta investeringsmöjligheter
-
Indien kommer att vara den näst största konsumentmarknaden online i världen 2030, med nästan 500 till 600 miljoner shoppare.
-
Mellan 2020 och 2030 kommer storstäderna att generera 88% av de nya onlinekunderna och bidra med 150 miljarder USD till bruttovaruvolymen i online-detaljhandelssektorn.
-
Regeringen tillåter e-handelsföretag som till 100 % ägs av utländska direktinvesteringar.
-
De största undersektorerna: Onlineshopping, onlineapotek och social handel.
