Ga naar hoofdinhoud

Tillverka kläder utomlands: Därför väljer modeföretag att tillverka sina kläder och väskor i Indien

Våra experter
Ruediger Schroeder Head of Manufacturing & Sourcing
Missnöje med e-böcker i Indien
Guide om tillverkning i Indien
Ladda ner e-bok
Prenumerera på vårt nyhetsbrev

"*" indicates required fields

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Dela denna artikel

Inom fyra år hade Paulien Wesselink fått sitt hippa holländska väskmärke att rulla på. Läderväskorna tillverkas i Calcutta och säljs i mer än 120 butiker i tjugo länder. “I Indien hittade jag producenter som inte bara levererar bra kvalitet, utan också är Fair Trade-certifierade”, berättar hon för IndiaConnected.

Det går bra för det hållbara väskmärket ‘O My Bag’. Under 2014 sålde det Amsterdam-baserade start-up-företaget nästan 6 000 väskor och accessoarer och hade en omsättning på över en halv miljon euro. “I slutändan vill vi växa till ett internationellt känt varumärke för hållbara väskor,” säger grundaren Paulien Wesselink.

“Det är en stor fördel att producenterna i Indien talar engelska”

Framgången för ‘O My Bag’ kom inte utan problem, säger Wesselink, som just har återvänt från sitt halvårsvisa arbetsbesök i Indien. År 2010 satte sig den nyutexaminerade entreprenören på ett plan till Indien och Indonesien med idén att tillverka högkvalitativa läderväskor under anständiga arbetsförhållanden och utan användning av giftiga kemikalier.

Under sju veckor besökte hon 30 producenter och garverier och knöt värdefulla kontakter. Wesselink: “I Indien klickade det: Jag hade en bra känsla med människorna, mycket mer än i Indonesien. I början hade jag också funderat på Kina, men det verkade mycket svårare på grund av språket. Det faktum att indierna talar engelska är en enorm fördel.”

Tillverkning av väskor i Indien

Under den första arbetsresan till Indien hittade Wesselink ingen bra producent. Hon ville göra affärer på ett ansvarsfullt sätt och vände sig till World Fair Trade Organization. Det var så Amsterdam-bon hittade en Fair Trade-certifierad leverantör strax utanför Calcutta. Mailkommunikationen från Nederländerna visade sig vara svår. Trots att hon försökte klargöra hur väskorna skulle se ut var de prover som Wesselink fick i Amsterdam inte tillfredsställande.

“Slutsats: Jag måste åka dit igen.” Fast besluten att denna gång bara återvända med en färdig första kollektion satte sig Wesselink på ett plan till Calcutta. Tillsammans med leverantören arbetade hon kontinuerligt i en månad med de fyra första modellerna. “Ett bra drag. Strax före vår lansering under Amsterdams modevecka sommaren 2011 hade vi den första väskkollektionen inne.”

“Kvalitetskontrollanter är ett måste om du tillverkar kläder i Indien”

I efterhand kan Wesselink konstatera att kvaliteten på den första kollektionen inte var den bästa. “Nästan hälften av alla blixtlås gick sönder snabbt. Som tur var lyckades vi snabbt hjälpa dessa kunder att få nya och bättre väskor.” Eftersom kommunikationen också förblev dålig fortsatte hon att leta efter nya producenter. ‘O My Bag’ arbetar nu med fyra andra produktionspartners, både större och mer professionella.

För att förhindra att kvaliteten ändå blir undermålig har ‘O My Bag’ sedan förra året anställt oberoende kvalitetskontrollanter som både kontrollerar lädret innan väskorna tillverkas och även när de färdiga men innan de skeppas till Europa. “På så sätt kan vi garantera att våra väskor upprätthåller högsta kvalitet”, säger Wesselink. I framtiden kanske hon vill investera i en egen fabrik, men det är för tidigt för det nu. “Om vi fortsätter att växa snabbt utesluter jag inte att vi tar det steget inom de närmaste åren.”

Tips för framgångsrik sourcing i Indien

Deepmala Datta, konsult inom marknadsexpansion på IndiaConnected, säger att det finns bra alternativ för alla företag som vill göra inköp i Indien. Oavsett om du är verksam inom textil, medicin eller fordon har Indien något att erbjuda varje sektor.

“Nyckeln till framgångsrik sourcing är att våga ta hjälp av en lokal partner som kan hitta den perfekta leverantören åt dig”, säger Deepmala. “Indien är en mycket stor marknad och om man inte vet vad man ska leta efter kan man lätt hamna fel. Det var vad som hände med ‘O My Bag’.”

“Du måste förstå i vilken indisk delstat eller stad de har mest expertis inom din sektor eller specifika produkt”, förklarar Deepmala. “För internationella företag med liten erfarenhet av Indien är det svårt att få en bra överblick över marknaden och att kunna räkna ut var tillverkningsklustren för ditt segment finns. Det är därför en lokal konsult spelar en så viktig roll i den här processen; han eller hon kan inte bara göra research åt dig, utan också välja ut rätt leverantörer baserat på viktiga kriterier som erfarenhet och expertis.”

“Det misstag vi ser att många företag gör är att välja den första bästa leverantör de stöter på utan att göra due diligence eller adekvata tester. Att hitta en leverantör av hög kvalitet tar tid eftersom du måste ge dem möjlighet att studera och utveckla din produkt eller komponent”, säger Deepmala. “Den processen kommer definitivt att ta sex månader eller längre. Att ha en lokal representant, som kan göra uppföljningar, besöka platsen och ta över tidskrävande processer, kommer inte bara att påskynda processen utan också säkerställa att ditt företag får den högkvalitativa lösning som det letar efter.”

Missnöje med e-böcker i Indien